Filtry cząstek stałych, zwane także filtrami DPF, od lat są tematem gorących dyskusji między posiadaczami aut z silnikiem diesla. Na dobre pojawiły się one kilkanaście lat temu i od tego czasu ciągle wzbudzają kontrowersje. Ich zadaniem jest filtrowanie spalin i zatrzymywanie szkodliwej dla środowiska sadzy. Jednak znane są ze swojej awaryjności, a ich naprawa lub wymiana bywa droga. Dlatego dla wielu kierowców jedyną alternatywą jest usuwanie filtra DPF.
Bez względu czy jeździmy nowym, czy używanym autem wyposażonym w taki filtr, narażeni jesteśmy na jego awarię. Coraz bardziej więc popularnym rozwiązaniem jest usuwanie filtra cząstek stałych. W dzisiejszym wpisie krótko opowiemy, czym jest filtr DPF, jaka jest jego rola, jak przebiega jego usuwanie i jakie daje nam to korzyści.
W samochodach wyposażonych w silnik napędzany dieslem, montowany jest mały podzespół, który ma za zadanie wyłapywać bardzo szkodliwe dla środowiska cząstki sadzy. Konstrukcja filtra wymusza zatrzymanie zanieczyszczeń oraz blokuje ich drogę do atmosfery. Filtry zostały tak zaprojektowane, by co jakiś czas dokonywały dopalania zanieczyszczeń. Jednak musi się to dziać w określonych warunkach. Auto powinno poruszać się z prędkością ponad 60 km/h przez czas kilkunastu lub w wypadku niektórych aut – nawet kilkudziesięciu minut. Są to bardzo trudne do spełnienia w ruchu miejskim warunki.
Wielu kierowców nie ma nawet świadomości, że takie wypalanie musi się odbywać. Użytkują swoje auto, aż poziom zanieczyszczeń zmagazynowanych w filtrze DPF osiągnie poziom krytyczny. W takim wypadku auto odmawia posłuszeństwa, a czyszczenie lub wypalanie na siłę nie przynosi oczekiwanych efektów. Dlatego tak wielu posiadaczy diesli decyduje się na trwałe usunięcie filtra DPF.
Nasza firma ma długoletnie doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu operacji. Przez lata wypracowaliśmy nasz własny schemat działania. Wygląda on następująco:
Usuwanie filtra DPF znacząco wpływa na komfort jazdy. Wykonane przez wykwalifikowanych fachowców jest niegroźne dla silnika i jego wrażliwych podzespołów. Po takim zabiegu auto powróci do dawnych osiągów i będzie miało większą moc.
Kiedy zdecydujemy się na usuwanie filtra DPF, czeka nas kilka miłych niespodzianek:
To tylko niektóre z zalet, jakie daje nam usuwanie filtra DPF z naszego auta. Filtr może ulec awarii, zapchać się. Koszt nowego podzespołu przy niektórych markach samochodów to nawet kilkanaście tysięcy złotych. Diesel bez filtra DPF spełnia normy emisji spalin i jest bezpieczny dla środowiska. Wszystkie te argumenty przemawiają za tym, iż usuwanie filtra DPF jest rozsądnym i oszczędnym rozwiązaniem.
Kupując używane auto, nie mamy żadnej gwarancji, co do jego serwisowania przez poprzedniego właściciela, zwłaszcza, jeżeli auto trafia do nas z zagranicy. Tak jak wymieniamy akumulator, pasek rozrządu, tak samo powinniśmy zastanowić się nad usunięciem filtra DPF. Może w przyszłości uchronić nas to przed bardzo wysokimi kosztami napraw. Każdy z kierowców musi sam sobie przeliczyć i przeanalizować jakie rozwiązanie jest dla niego najlepsze. Jeżeli zdecyduje się na usunięcie filtra DPF – zapraszamy do naszych warsztatów.
Działamy na terenie całego kraju.
Zapytaj o swój warsztat.