W zamyśle producentów zawór EGR miał być pożyteczną częścią silnika ograniczającą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jednak przez wielu kierowców EGR to znienawidzona część układu recyrkulacji spalin. Niechęć tę budzi częste zatykanie się zaworu, co prowadzi do problemu z uzyskaniem pełnej mocy silnika.
Układ recyrkulacji spalin, nazywany potocznie zaworem EGR, montowany jest w samochodach w celu ograniczenia wydzielania toksycznego związku azotu. Zasada działania tego układu polega na doprowadzaniu części spalin z powrotem do cylindrów silnika poprzez kolektor dolotowy. Doprowadzenie spalin do zaworu dolotowego powoduje zmniejszenie ilości tlenu w zassanym powietrzu. Na skutek tego temperatura w komorze spalania zostaje obniżona, a tlen nie łączy się z azotem, dzięki czemu nie powstaje szkodliwy tlenek azotu.
Najczęstszą przyczyną awarii EGR jest jego zanieczyszczenie. O zapchanym zaworze zwykle informuje kontrolka „check engine” na tablicy wskaźników. Do typowych objawów zwiastujących problem z zaworem należą:
Inną przyczyną usterki EGR może być uszkodzenie układów sterujących jego pracą oraz wypalenie materiału wewnątrz zaworu na skutek działania agresywnych spalin.
Właściciele aut wyposażonych w ten rodzaj zaworu powinni regularnie dokonywać przeglądów. Umożliwi to wczesne rozpoznanie ewentualnej usterki, a jak wiadomo problemy najlepiej zwalczać w zarodku. Dobrą praktyką jest profilaktyczne czyszczenie EGR co 60-80 tysięcy kilometrów. Można je wykonać w warunkach domowych przy użyciu popularnych specyfików, jak np. WD 40. Jeżeli jednak doszło już do dużego zanieczyszczenia, warto rozważyć jego zaślepienie lub wymianę.
Wymiana zaworu to opcja, o której mogą pomyśleć właściciele aut stosunkowo młodych. Należy pamiętać, że im samochód jest starszy, tym mniej opłacalna jest wymiana jego podzespołów. Koszt wymiany EGR zależy od modelu auta. Ceny tej usługi zaczynają się od 150 zł i mogą dojść aż do kilku tysięcy w profesjonalnych serwisach ASO. Przy wymianie zaworu powinno się także usunąć stare uszczelki i zastąpić je nowymi. Po zamontowaniu nowego zaworu EGR należy jeszcze podłączyć samochód pod komputer diagnostyczny celem kalibracji. Zwykle tańsza alternatywą dla wymiany okazuje się jego wyłączenie i zaślepienie. Najlepsze rezultaty osiągane są w starszych konstrukcjach, w których zawory EGR nie są sterowane elektronicznie. W tym przypadku wystarczy zaślepić rurkę prowadzącą od kolektora wydechowego do zaworu. W nowszych silnikach zaślepienie przepływu spalin musi być dodatkowo uzupełnione napisaniem nowego programu dla komputera podkładowego ECU.
Metoda na rozprawienie się z awarią EGR zależy od stopnia zanieczyszczenia zaworu, a także od zasobności naszego portfela. Wymiana zaworu wymaga nieco nakładów finansowych, za to daje dobre efekty, pod warunkiem, że wymienimy zawór na oryginalny. Tańszym rozwiązaniem jest zaślepienie EGR. Osoby, które wybrały tę opcję zwykle chwalą sobie pracę silnika i zauważają niższe spalanie.
Działamy na terenie całego kraju.
Zapytaj o swój warsztat.