Współczesne samochody są przepełnione skomplikowaną elektroniką. Niektóre z tych rozwiązań mogą wydawać się zbędne lub przesadzone. Są jednak podzespoły elektroniczne, których znaczenia nie można przecenić. Jednym z nich jest sterownik silnika. Jego rolą jest dbanie o prawidłowe funkcjonowanie jednostki napędowej w naszym aucie. Od ustawień zapisanych w tym podzespole uzależniona jest moc silnika i osiągi. W dzisiejszym wpisie przedstawimy historię sterownika silnika, jego najczęstsze usterki i ich rozwiązania oraz możliwości, jakie daje nam ten ważny element samochodu.
Pierwsze tego typu urządzenia zaczęły pojawiać się w latach 80. ubiegłego wieku. Różniły się one znacząco od dzisiaj używanych sterowników silnika. Były proste i kontrolowały tylko kilka parametrów pracy silnika. Wraz z rozwojem elektroniki i wkraczaniem jej w świat motoryzacji ich rola i zakres obowiązków znacząco rosły. Z biegiem lat nieskomplikowany mały obwód elektryczny zmienił się w prawdziwy komputer pokładowy samochodu. Decyduje on teraz o bardzo wielu rzeczach i ma realny wpływ na funkcjonowanie auta.
Dane, jakie ma zapisane sterownik silnika, kontrolują prędkość maksymalną auta, generowaną moc i wszystko związane z jednostką napędową. Przez ostanie 30-40 lat na naszych oczach rozegrała się wielka rewolucja. Jednak jak każde urządzenie elektroniczne, tak i sterownik silnika ma swoje wady i zalety. Zobaczmy najpierw, jakie problemy może sprawiać elektronika zainstalowana w aucie oraz jak im zaradzić.
Jak poznać, że sterownik silnika w naszym ukochanym aucie może być uszkodzony? Lista objawów jest długa:
Powody błędnego funkcjonowania sterownika silnika najczęściej są dwa:
Usterki spowodowane podczas produkcji auta są rzadkie, najczęściej winna jest zbyt duża ilość błędów zmagazynowana w pamięci sterownika silnika lub wymagane jest nowe oprogramowanie. Naprawa takiej usterki bywa prosta. Wystarczy udać się do profesjonalnej firmy zajmującej się elektroniką samochodową, takiej jak nasza, a fachowcy szybko i sprawnie uporają się z błędami sterownika silnika. Jest to także niezbyt kosztowna naprawa. Jeżeli nie ma żadnego mechanicznego uszkodzenia podzespołów, to naprawa jest banalna, oczywiście dla profesjonalisty.
Współczesna elektronika samochodowa, poza ułatwianiem życia kierowcy, może także ograniczać w sposób znaczący osiągi auta. Nowoczesne silniki (nawet te o małej pojemności) pozwalają na uzyskanie dużej mocy. Jednak producenci zakładają na nie elektroniczny kaganiec w postaci sterownika silnika.
Istnieje całkowicie legalna i nieinwazyjna metoda, pozwalająca na zwiększenie mocy silnika. To chipowanie silnika. Pozwala ono na odblokowanie mocy drzemiącej w aucie. Wzrośnie moc i moment obrotowy, a nasze auto będzie zużywać mniej paliwa.
Jest to bardzo skomplikowany proces i powinien być przeprowadzany przez profesjonalistów z odpowiednim sprzętem i doświadczeniem. W naszej sieci warsztatów przebiega to następująco:
Działania te mają na celu wykorzystanie w stu procentach mocy auta. Chipowanie sterownika silnika wykonane zgodnie ze sztuką, zapewni nam wyraźne zmniejszenie ilości spalanego paliwa, większą moc naszego auta oraz przyjemniejszą jazdę. Jest to rozwiązanie przyjazne środowisku, ponieważ nie powoduje wzrostu emisji spalin.
Nowoczesne auta to jeżdżące komputery. Ich mózgiem jest sterownik silnika. To on decyduje o charakterze naszego samochodu, jego mocy i dobrze jest wiedzieć, kiedy dzieje się coś niepokojącego, jak temu zaradzić oraz jakie ukryte możliwości daje nam współczesna elektronika. Gdy zależy nam na wykorzystaniu całej potęgi silnika i lepszym komforcie podróżowania – warto zastanowić się nad przeprogramowaniem sterownika w naszym aucie.
Działamy na terenie całego kraju.
Zapytaj o swój warsztat.