Wiele osób obawia się chipowania silnika ze względu na groźbę utraty gwarancji na samochód. Z formalnego punktu widzenia, obawy te mogą być uzasadnione, bowiem oficjalne zapisy w umowie zakazują jakichkolwiek modyfikacji. Wprawni tunerzy potrafią jednak przeprowadzić chip tuning w sposób niewykrywalny przez ASO, dzięki czemu właściciel zachipowanego auta nie straci gwarancji.
Oficjalnie zasady gwarancji wykluczają jakiekolwiek modyfikacje konstrukcji pojazdu. Oznacza to, że zabronione jest chipowanie auta, tuning optyczny, montaż zestawu reflektorów ksenonowych, montaż instalacji LPG czy nawet niefabrycznego systemu audio. Jakiekolwiek zmiany mogą być przeprowadzone wyłącznie przez autoryzowane serwisy przy użyciu elementów zatwierdzonych przez producenta i w zakresie przez niego określonym. Ceny usług w serwisach ASO są oczywiście wyższe niż w zwykłych warsztatach. W praktyce jednak często obchodzi się przepisy gwarancji i dokonuje modyfikacji w taki sposób, aby nie były możliwe do wykrycia podczas standardowego przeglądu technicznego. Tak więc, umiejętnie wykonany chip tuning zwykle nie niesie za sobą ryzyka utraty gwarancji.
Jeżeli chcemy, żeby nasze stuningowane auto pomyślnie przechodziło okresowe testy statyczne, powinniśmy powierzyć chipowanie auta doświadczonemu i sprawdzonemu mechanikowi. Dobierze on odpowiednią metodę tuningu do naszego samochodu i przeprowadzi zabieg tak, by był bezpieczny dla silnika oraz niewykrywalny podczas przeglądów gwarancyjnych. W samochodach będących wciąż na gwarancji często montuje się tzw. „powerboxy”, czyli dopinane moduły zewnętrzne, które można na czas serwisowania i przeglądu samodzielnie zdemontować. Zasada działania powerboxów opiera się na imitacji sygnałów wytwarzanych przez czujniki, poprzez co wywiera się wpływ na sposób kształtowania parametrów pracy silnika. Efekt działania powerboxów jest bardzo zbliżony do tego uzyskanego poprzez modyfikację oprogramowania sterowników silnika.
Chip tuning
Inną metodą na zachipowanie silnika jest modyfikacja programu jego pracy. Wprowadzone przez tunera zmiany dotyczą dawki wtryskiwanego do cylindrów paliwa, kąta wtrysku oraz ciśnienia turbodoładowania. Proces ten polega na wgraniu do komputera pokładowego nowego programu za pomocą portu diagnostycznego. Dokonuje się tego poprzez zgranie seryjnego programu z komputera samochodu, jego modyfikację i wgranie zmienionego lub nowego programu przez port OBD.
Formalnie rzecz biorąc modyfikacje naruszające konstrukcję samochodu, takie jak chip tuning, oznaczają złamanie postanowień gwarancji, a w konsekwencji unieważnienie umowy między producentem a kupującym. W rzeczywistości jednak utrata gwarancji może nastąpić dopiero po wykryciu i udowodnieniu właścicielowi pojazdu dokonanych przeróbek, co przy standardowym przeglądzie i przy dobrze wykonanym chip tuningu jest praktycznie niemożliwe.
Działamy na terenie całego kraju.
Zapytaj o swój warsztat.