Procedura modyfikacji sterowników silnika w celu poprawy jego osiągów, czyli chip tuning, wywołuje wiele kontrowersji. Jedni chwalą sobie przyrost mocy, jaki daje, zaś drudzy przestrzegają przed konsekwencjami tego zabiegu, takimi jak przyspieszone zużywanie się podzespołów i ich awarie. Postaramy się wyjaśnić co tak naprawdę powoduje psucie się podzespołów i czy faktycznie ma to związek z chip tuningiem.
Rozsądne chipowanie auta poprawia osiągi silnika, koryguje czas wtrysku paliwa oraz zwiększa komfort jazdy, przy czym jest bezpieczne dla silnika. Niestety, niektórzy kierowcy stawiają sobie za punkt honoru uzyskanie jak największego przyrostu mocy, lekceważąc realne możliwości swojego silnika. Zbyt duża ingerencja w oprogramowanie silnika może skończyć się uszkodzeniem wielu podzespołów, takich jak układ korbowo-tłokowy, wtryskiwacze, turbosprężarka, sprzęgło, czy skrzynia biegów. Na przyspieszone zużycie narażony jest również katalizator i filtr cząstek stałych, jako że przy nieprawidłowo wykonanym chip tuningu podwyższona zostaje temperatura pracy tychże podzespołów. W efekcie, zamiast oczekiwanego usprawnienia jednostki napędowej, kierowca zostaje wpędzony w dodatkowe koszta związane z koniecznością wymiany podzespołów. Wystarczy wspomnieć, że za nowa turbosprężarka kosztuje ok. 3 tys. zł, a wtryskiwacze – ok 1 tys. zł za sztukę.
Chip tuning silnika
Osoby zainteresowane chipowaniem auta nie powinny się jednak zniechęcać. Fachowo przeprowadzony chip tuning nie niesie za sobą wspomnianych wyżej niebezpieczeństw. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku i uwzględnianiu rzeczywistej sprawności silnika nie grozi mu przeciążenie. Profesjonalne chipowanie auta zawsze powinno być poprzedzone dokładnym badaniem pojazdu na hamowni podwoziowej. Pozwala to określić zakres możliwych modyfikacji. Wbrew pozorom, samo zwiększenie ilości koni mechanicznych nie jest w chip tuningu najważniejsze. Przede wszystkim chodzi o optymalne wyregulowanie przebiegu krzywej momentu obrotowego, dzięki czemu zakres użytecznych obrotów jest szerszy, a jazda płynniejsza. Czasami wystarczy 5 dodatkowych koni mechanicznych, aby zauważyć poprawę w prowadzeniu samochodu.
Żywotność podzespołów w zachipowanym aucie nie ulegnie skróceniu, o ile dokonujący modyfikacji mechanik wziął pod uwagę faktyczny stan silnika i jego możliwości. Należy jednak uważać na tunerów, którzy na życzenie klienta przeprowadzają zbyt forsowne zmiany nie zważając na względy bezpieczeństwa.
Działamy na terenie całego kraju.
Zapytaj o swój warsztat.