Wojna wypowiedziana zanieczyszczaniu środowiska przez samochody trwa w najlepsze już od wielu lat. Jej efektem są różnego rodzaju wynalazki, takie jak system recyrkulacji spalin zwany EGR (Exhaust Gas Recirculation). Najistotniejszym elementem tego układu jest zawór sterujący, który ma tendencje do zapychania się. Konieczne wtedy staje się czyszczenie EGR.
Najogólniej rzecz ujmując, układ ten ma za zadanie kierować część spalin ponownie do kolektora dolotowego silnika, dzięki czemu spada ilość tlenu w komorze spalania oraz temperatura jej wnętrzu. To zaś sprawia, że samochód emituje do atmosfery mniej tlenków azotu.
Zwykle wiąże się to z pojawieniem się błędów w komputerze naszego samochodu oraz utratą mocy silnika, który pracuje nierówno, przechodzi w tryb awaryjny lub zaczyna gasnąć. Jakie istnieją rozwiązania?
Cały układ EGR narażony jest na ciągłą pracę w trudnych warunkach i narażone są na działanie wysokiej temperatury, sadzy i oleju. Dawniej, układy sterowane pneumatycznie, były bardziej wytrzymałe, jednak nie dawały zbyt dużej możliwości regulacji ich działania. Obecnie stosuje się zawory sterowane elektromagnetycznie, które są delikatniejsze, choć zapewniają optymalne sterowanie ilością zwracanych do kolektora spalin.
Zwykle o tym, że zawór EGR zaczyna źle funkcjonować dowiadujemy się w momencie pojawiania się problemów z pracą silnika. W niektórych przypadkach jest już za późno na uratowanie zaworu, jednak w większości sytuacji zupełnie wystarczające jest czyszczenie EGR. Można przyjąć, że optymalnie jest zlecić czyszczenie zaworu oraz kolektora dobremu serwisowi co około 70 tysięcy kilometrów, by uniknąć nieprzyjemności związanych z zatkaniem układu.
Działamy na terenie całego kraju.
Zapytaj o swój warsztat.